Ştiri şi informaţii din toată lumea
    Afaceri / Texte legislative

    INSTRUCTIUNI din 2 septembrie 2010 privind individualizarea sanctiunilor pentru contraventiile prevazute la art. 51 din Legea concurentei nr. 21/1996


    INSTRUCTIUNI din 2 septembrie 2010 privind individualizarea sanctiunilor pentru contraventiile prevazute la art. 51 din Legea concurentei nr. 21/1996
    Publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I Nr. 638 din 10 septembrie 2010

    In temeiul art. 27 alin. (1) si (3) din Legea concurentei nr. 21/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, Consiliul Concurentei adopta prezentele instructiuni.

    CAPITOLUL I: Introducere
    1. Scopul prezentelor instructiuni, emise in aplicarea art. 52 din Legea nr. 21/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare lege, este de a stabili modalitatile de individualizare a sanctiunilor in cazul savarsirii unei contraventii dintre cele prevazute la art. 51 din lege, tinandu-se seama de gravitatea si durata faptei, precum si de alte elemente prevazute in prezentele instructiuni.

    2. Metodologia de determinare a cuantumului amenzii se bazeaza pe fixarea unui nivel de baza care se poate majora in cazul existentei circumstantelor agravante sau se va reduce in cazul existentei circumstantelor atenuante.

    CAPITOLUL II: Nivelul de baza

    (A) Determinarea nivelului de baza

    1. Nivelul de baza se determina in functie de gravitatea si durata faptei. Nivelul de baza se obtine prin insumarea celor doua cuantumuri stabilite mai jos, in functie de gravitate si de durata:
    x gravitate + y durata = nivel de baza.

    2. Ca punct de plecare pentru determinarea nivelului de baza al amenzii in cazul contraventiilor prevazute la art. 51 din lege este avuta in vedere cifra de afaceri totala realizata de contravenient in anul financiar anterior sanctionarii, determinata conform reglementarilor fiscale in vigoare.

    (B) Gravitatea

    1. Evaluarea gravitatii unei incalcari se face de la caz la caz, pentru fiecare tip de incalcare, luandu-se in considerare toate imprejurarile relevante ale cazului.

    2. In evaluarea gravitatii incalcarii se iau in considerare, printre altele, natura faptei savarsite, dimensiunea si importanta pietei relevante, cotele de piata cumulate ale tuturor intreprinderilor participante, impactul concret al incalcarii pe piata, atunci cand acesta poate fi masurat, probabilitatea ca o operatiune de concentrare economica sa fi fost interzisa daca ar fi fost notificata.

    3. In functie de gravitate, aceste fapte se impart in 3 categorii:

    a) fapte de gravitate mica
    In aceasta categorie se incadreaza, in general, restrictionarile pe verticala, cu un impact redus asupra pietei sau care afecteaza o parte limitata a acesteia. In materia concentrarilor economice poate fi vorba de acele incalcari referitoare la operatiuni de concentrare economica in privinta carora Consiliul Concurentei emite decizie de neobiectiune, deoarece nu exista indoieli serioase privind compatibilitatea cu un mediu concurential normal.
    Cuantumul preconizat este de la 0,5% pana la 2% din cifra de afaceri totala a contravenientului sau o suma de la 30.000 lei pana la 1.000.000 lei, in ipoteza prevazuta la art. 511 alin. (2) lit. b) din lege;
    b) fapte de gravitate medie
    In aceasta categorie se incadreaza restrictiile pe orizontala sau pe verticala, dar a caror modalitate de realizare este mai complexa si mai riguroasa decat in cazul celor de gravitate mica si care au un impact mai mare pe piata, producand efecte pe zone intinse ale acesteia. In aceeasi categorie se incadreaza in mod obisnuit abuzul de pozitie dominanta de excludere (refuzul de a livra, discriminari, excluderi, discounturi de fidelitate acordate de intreprinderi care beneficiaza de o pozitie dominanta in scopul excluderii concurentilor de pe piata etc.). In materia concentrarilor economice in aceasta categorie se incadreaza incalcarile referitoare la operatiuni de concentrare economica in privinta carora Consiliul Concurentei emite o decizie de neobiectiune, deoarece indoielile serioase privind compatibilitatea cu un mediu concurential normal au fost inlaturate prin angajamentele propuse de partile implicate si acceptate de Consiliul Concurentei.
    Cuantumul preconizat este de la 2% pana la 4% din cifra de afaceri totala a contravenientului sau o suma de la 1.000.000 lei pana la 2.000.000 lei in ipoteza prevazuta la art. 511 alin. (2) lit. b) din lege;
    c) fapte de gravitate mare
    In aceasta categorie se incadreaza restrictionarile pe orizontala de tipul cartelurilor, in vederea fixarii preturilor si a impartirii cotelor de piata, sau alte practici care impiedica buna functionare a pietei, precum si abuzul de pozitie dominanta de catre intreprinderi aflate in situatia de monopol sau situatii echivalente ori abuzul de pozitie dominanta care a condus la eliminarea de pe piata cel putin a unei intreprinderi. In materia concentrarilor economice in aceasta categorie se incadreaza incalcarile referitoare la operatiuni de concentrare economica cu privire la care Consiliul Concurentei, in urma desfasurarii unei investigatii, poate adopta o decizie de autorizare conditionata sau o decizie prin care va declara operatiunea de concentrare economica incompatibila cu mediul concurential normal.
    Cuantumul preconizat este de la 4% pana la 8% din cifra de afaceri totala a contravenientului sau o suma de la 2.000.000 lei pana la 3.500.000 lei in ipoteza prevazuta la art. 511 alin. (2) lit. b) din lege.

    4. Atunci cand o asociatie de intreprinderi are calitatea de contravenient, savarsind o incalcare ce priveste activitatile membrilor sai, in conditiile art. 51 alin. (2) din lege, cifra de afaceri totala a asociatiei in functie de care se determina cuantumul bazat pe gravitate nu poate depasi suma cifrelor de afaceri totale ale fiecarui membru activ pe piata afectata de incalcarea savarsita de asociatie.

    5. De asemenea, este necesar sa se ia in considerare capacitatea economica efectiva a autorilor incalcarii de a produce o paguba importanta celorlalte intreprinderi si mai ales consumatorilor si sa se determine cuantumul amenzii la un nivel care sa ii asigure acesteia un caracter suficient de disuasiv.

    6. In general, se va putea tine seama si de faptul ca intreprinderile de mari dimensiuni dispun, de obicei, de cunostinte si infrastructuri juridice si economice care le permit sa aprecieze mai usor caracterul contraventional al comportamentului lor si consecintele ce decurg de aici, din punctul de vedere al dreptului concurentei.

    7. In cazul incalcarilor ce implica mai multe intreprinderi (de exemplu de tip "cartel"), se va putea conveni ponderarea in anumite cazuri a cuantumurilor determinate in cadrul fiecareia dintre cele 3 categorii mentionate mai sus, tinandu-se seama de influenta specifica si de impactul real al comportamentului contraventional al fiecarei intreprinderi in domeniul concurentei, mai ales daca exista o disparitate considerabila in ceea ce priveste marimea intreprinderilor care savarsesc incalcari de aceeasi natura.

    (C) Durata

    1. Durata incalcarilor trebuie sa fie luata in considerare pentru a distinge intre urmatoarele categorii:

    a) incalcari de scurta durata (mai putin de un an): nu se aplica niciun cuantum aditional;
    b) incalcari de durata medie (de la un an la 5 ani): crestere de pana la 50% din cuantumul determinat de gravitatea faptei;
    c) incalcari de lunga durata (peste 5 ani): crestere a cuantumului amenzii cu pana la 10% pe an din cuantumul determinat pentru gravitatea faptei.

    2. Aceasta abordare conduce astfel la stabilirea unui eventual cuantum aditional al amenzii.

    CAPITOLUL III: Adaptarea nivelului de baza

    (A)_
    1. La individualizarea amenzilor, Consiliul Concurentei va lua in considerare toate circumstantele cazului, care pot conduce la o majorare sau la o diminuare a nivelului de baza.

    2. Nivelul de baza poate fi majorat sau redus cu un procent cuprins intre 5% si 10% pentru fiecare circumstanta agravanta ori atenuanta retinuta, cu exceptia circumstantei agravante prevazute la lit. B a) si a circumstantei atenuante prevazute la lit. C pct. 2.

    (B) Circumstante agravante
    Nivelul de baza va fi majorat atunci cand Consiliul Concurentei constata ca exista circumstante agravante, precum:

    a) savarsirea de catre aceeasi intreprindere a unei incalcari identice sau similare cu incalcarea constatata printr-o decizie anterioara a Consiliului Concurentei
    Nivelul de baza va fi majorat cu un procent cuprins intre 10% si 25% pentru fiecare astfel de incalcare retinuta de Consiliul Concurentei;
    b) continuarea incalcarii dupa declansarea procedurii de catre Consiliul Concurentei;
    c) refuzul de a coopera cu Consiliul Concurentei sau obstructionarea acestuia in desfasurarea investigatiilor;
    d) rolul de conducator sau de initiator al incalcarii
    Consiliul Concurentei va acorda, de asemenea, o atentie deosebita oricarei masuri intreprinse pentru a constrange alte intreprinderi sa participe la incalcarea respectiva si/sau masurilor represive luate impotriva altor intreprinderi cu scopul de a pune in aplicare practicile anticoncurentiale;
    e) alte imprejurari de natura celor de mai sus care imprima faptei un caracter grav.

    (C) Circumstante atenuante

    1. Nivelul de baza al amenzii va fi redus atunci cand Consiliul Concurentei constata ca exista circumstante atenuante, precum:

    a) intreprinderea implicata furnizeaza dovezi ca a pus capat incalcarii imediat ce autoritatea de concurenta a intervenit
    Aceasta situatie nu va fi retinuta ca circumstanta atenuanta in cazul intelegerilor secrete sau practicilor concertate, in special in cazul cartelurilor;
    b) intreprinderea furnizeaza dovezi ca participarea sa in incalcarea savarsita este extrem de redusa si astfel demonstreaza ca, in cursul perioadei in care a fost parte la incalcare, in mod efectiv, a evitat punerea in aplicare a acesteia, adoptand un comportament concurential corect pe piata;
    c) intreprinderea implicata a colaborat in mod efectiv si pe deplin cu Consiliul Concurentei in afara domeniului de aplicare al politicii de clementa, reglementata la art. 51 alin. (3) din lege si dincolo de obligatia sa legala de a coopera;
    d) comportamentul anticoncurential al intreprinderii a fost autorizat sau incurajat de autoritati publice ori de legislatia existenta;
    e) alte imprejurari de natura celor de mai sus.

    2. In cazul contraventiilor prevazute la art. 51 alin. (1) lit. a) din lege, daca, dupa primirea raportului de investigatie si exercitarea dreptului de acces la dosar, in conditiile art. 44 din lege sau in cadrul audierilor, intreprinderea recunoaste in mod expres savarsirea faptei anticoncurentiale, aceasta va fi retinuta ca circumstanta atenuanta sub forma colaborarii in cadrul procedurii administrative si va determina diminuarea cuantumului amenzii cu un procent cuprins intre 10% si 25% din nivelul de baza determinat potrivit prezentelor instructiuni.
    In determinarea procentului cu care se va reduce nivelul de baza, ca urmare a recunoasterii faptei, Consiliul Concurentei va avea, de regula, in vedere, de la caz la caz, faptul ca intreprinderea a recunoscut total sau partial fapta retinuta in raport (din perspectiva modalitatii de realizare a acesteia, a duratei etc.). In caz de recunoastere partiala, Consiliul Concurentei poate refuza acordarea reducerii daca recunoasterea este considerata insuficienta si nu denota asumarea de catre intreprindere a faptelor comise.

    CAPITOLUL IV: Politica de clementa

    Consiliul Concurentei va aplica regulile privind politica de clementa, in conformitate cu dispozitiile legislatiei secundare adoptate in baza art. 51 alin. (3) din lege.

    CAPITOLUL V: Majorarea specifica pentru realizarea efectului disuasiv

    Consiliul Concurentei va lua in considerare necesitatea de a majora amenda astfel incat aceasta sa depaseasca cuantumul castigurilor realizate ilicit, ca urmare a incalcarii savarsite, atunci cand este obiectiv posibila estimarea acestui cuantum.

    CAPITOLUL VI: Posibilitatea de a plati

    In cazuri exceptionale, la cerere, Consiliul Concurentei va putea lua in considerare o eventuala reducere a amenzii, daca intreprinderea dovedeste ca va fi in imposibilitate sa plateasca amenda fara sa i se pericliteze existenta. Simpla invocare a unei situatii financiare negative sau generatoare de pierderi nu justifica o reducere a cuantumului amenzii. Reducerea amenzii pe acest considerent poate avea loc doar daca intreprinderea dovedeste dincolo de orice dubiu ca este in stare de insolventa sau intr-o situatie financiara extrem de dificila, care face iminenta iesirea sa de pe piata.
    Pentru ca cererea de reducere a amenzii pe motivul dificultatii de a plati sa poata fi luata in considerare, intreprinderea trebuie:

    a) sa prezinte cel putin urmatoarele situatii economico-financiare ale intreprinderii: bilantul contabil, contul de profit si pierdere, balanta de verificare sintetica si analitica;
    b) sa demonstreze, pe baza indicatorilor economico-financiari (solvabilitate, rata de indatorare etc), efectele negative asupra intreprinderii determinate de un cuantum al amenzii corespunzator propunerilor din raportul de investigatie.

    CAPITOLUL VII: Amenda aplicata unei asociatii de intreprinderi

    1. Atunci cand o amenda este aplicata unei asociatii de intreprinderi, luandu-se in considerare cifra de afaceri a membrilor sai, iar aceasta nu este solvabila, asociatia are obligatia de a solicita membrilor sai sa participe la acoperirea sumei reprezentand amenda, daca este retinuta implicarea acestora in comiterea faptei anticoncurentiale.
    2. Daca membrii asociatiei nu participa la acoperirea amenzii, plata amenzii sau a diferentei ramase se va solicita direct acelor membri ai asociatiei care au fost implicati in comiterea faptei anticoncurentiale.
    3. Daca, in urma solicitarii efectuate in conformitate cu procedura prevazuta la pct. 1 si 2 din prezentul capitol, nu s-a acoperit intregul cuantum al amenzii, plata diferentei se va cere de la acei membri ai asociatiei care erau activi pe piata relevanta pe care s-a realizat incalcarea legii, asa cum aceasta este definita prin decizia Consiliului Concurentei prin care a fost sanctionata incalcarea legii.
    4. In orice situatie suma care ar reveni spre plata fiecarei intreprinderi, membru al asociatiei, nu poate depasi 10% din cifra sa de afaceri totala aferenta anului anterior emiterii deciziei Consiliului Concurentei.

    CAPITOLUL VIII: Dispozitii finale

    1. Rezultatul final al calculului amenzii nu poate fi mai mic de 0,5% din cifra de afaceri totala realizata in anul financiar anterior sanctionarii, in conformitate cu prevederile art. 51 alin. (1) din lege, sau in anul imediat anterior anului de referinta pentru calcularea cifrei de afaceri in vederea aplicarii sanctiunii, potrivit prevederilor art. 511 alin. (1) din lege.
    Rezultatul final al calculului amenzii nu poate depasi, in niciun caz, 10% din cifra de afaceri totala realizata in anul financiar anterior sanctionarii, in conformitate cu prevederile art. 51 alin. (1) din lege, sau in anul imediat anterior anului de referinta pentru calcularea cifrei de afaceri in vederea aplicarii sanctiunii, potrivit prevederilor art. 511 alin. (1) din lege.

    2. In cazul intreprinderii sau asociatiei de intreprinderi nou-infiintate, care nu a inregistrat cifra de afaceri in anul anterior sanctionarii, amenda calculata potrivit prezentelor instructiuni nu poate fi mai mica de 30.000 lei si nu poate depasi 5.000.000 lei.

    3. Cand in urma aplicarii criteriilor de individualizare prevazute la cap. II si III, pragul de 10% din cifra de afaceri totala, prevazut la art. 51 din lege, este depasit, amenda va fi redusa la 10% din cifra de afaceri totala a contravenientului.

    4. La data intrarii in vigoare a prezentelor instructiuni se abroga Instructiunile privind individualizarea sanctiunilor pentru contraventiile prevazute la art. 56 din Legea concurentei nr. 21/1996, puse in aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 107/2004, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 439 din 17 mai 2004, cu completarile ulterioare.




    TE-AR MAI PUTEA INTERESA