Ştiri şi informaţii din toată lumea
    Filozofie și religie / Yi King - Cartea transformărilor

    Yi King: 27. Hrănirea1

    La poalele muntelui, tunetul: imagine a HRĂNIRII

    Fii atent la vorbele pe care le rostești și cumpătat atunci când mănânci și bei.

    La începutul primăverii, când semințele cad în brazdă, toate lucrurile sunt pregătite. Este modelul hrănirii. Iar înțeleptul vede în aceasta modelul de urmat în hrănirea și cultivarea caracterului său. Cuvintele sunt o mișcare dinspre interior spre exterior. Mâncatul și băutul sunt o mișcare de la exterior spre interior. Cele două feluri de mișcare pot fi domolite prin calm. Calmul face ca vorbele ce ies pe gură să nu fie necumpătate și nici mâncarea ce intră în gură să nu fie peste măsură. Așa se cultivă caracterul.

    Situația în care te afli

    HRĂNIREA. Perseverența aduce noroc. Observă cum se hrănește și ce caută cineva pentru a-și umple gura.

    Când ai grijă de alimentație, este important să te preocupi de persoanele care o merită și să fii atent să te hrănești tu însuți așa cum se cuvine. Dacă vrei să cunoști firea cuiva, este deajuns să observi încotro își îndreaptă cel mai mult grija, și ce parte din propria persoană o cultivă și o întreține în mod deosebit. Natura hrănește toate ființele; ia exemplu, și hrănește și ocrotește pe cei valoroși, ca prin intermediul acestora să poți avea grijă de toți oamenii.

    Mencius spune referitor la acest subiect: «Dacă vrei să știi despre cineva, de este om de valoare sau nu, nu-ți trebuie decât să descoperi ce parte din el o consideră ca fiind cea mai importantă.Trupul are părți importante și, mai puțin importante. Nu trebuie vătămat ceea ce este important din slăbiciune pentru ceea ce este secundar, nici ceea ce este nobil, pentru ceea ce este vulgar. Cel ce își cultivă părțile vulgare, este un om vulgar. Iar cel ce-și cultivă părțile nobile ale ființei sale este un om nobil».

    Transformările situației


    Nouă la început înseamnă:

    Lași să-ți plece broasca vrăjită și te uiți la mine, cu buzele umflate. Nenoroc.

    Broasca țestoasă vrăjită nu are nevoie de mâncare de pe pământ; puterea ei magică îi dă posibilitatea să trăiască numai cu aer. Imaginea arată pe cineva care, prin firea și prin poziția pe care o ocupă, ar putea trăi total independent, pe baza propriilor sale resurse. Dar, în loc de aceasta, el renunță la o asemenea autonomie lăuntrică și și ridică ochii plini de invidie spre alții care par mai bine situați ca el. Gelozia aceasta meschină nu trezește decât dispreț și ironie, iar rezultatele sunt dintre cele mai rele.


    Șase la al doilea loc înseamnă:

    Te îndrepți spre culmi după hrană și părăsești cărarea, pentru a lua mâncarea venind dinspre deal. Dacă continui tot așa, aceasta îți va aduce nenoroc.

    Purtarea corectă este să te îngrijești tu însuți de propria hrană, sau să o faci prin cei ce au datoria să vegheze la aceasta. Dar când, din slăbiciune lăuntrică, nu ești în stare să-ți asiguri propria subzistență, se instalează rapid o stare de neliniște, deoarece, în căutarea acesteia, lași superiorii să ți-o acorde, ca o favoare. Este ceva nedemn, pentru că te îndepărtezi de propria-ți natură. Pe termen lung, această purtare îți va aduce nenoroc.


    Șase la al treilea loc înseamnă:

    Te îndepărtezi de hrană și perseverența în aceasta aduce nenoroc. Nu acționa așa timp de zece ani; nimic avantajos.

    Cel ce caută alimente care nu hrănesc trece de la amețeală la poftă, de la poftă la plăcere, iar în plăcere fiind, suspină nepotolit după alte pofte. O goană oarbă după satisfacțiile simțurilor care nu duce nicăieri. Nu acționa astfel (zece ani înseamnă un ciclu complet de timp) pentru că nu iese nimic bun.


    Șase la al patrulea loc înseamnă:

    De te îndrepți spre culme pentru a obține hrană vei avea noroc. De pândești cu ochi străpungători, ca un tigru cu o dorință de nestins vei fi fără învinuiri.

    Linia reprezintă pe cineva care, de la nivelul poziției sale înalte, caută să răspândească lumina cu care a fost dăruit. Dar pentru aceasta are nevoie de ajutor, căci singur nu-și poate atinge înaltele-i țeluri. Plin de dorință, ca un tigru înfometat, este mereu la pândă spre a găsi oamenii potriviți. Și totuși nu de sine se îngrijește, ci de obște și de aceea, o astfel de râvnă este fără pată.


    Șase la al cincilea loc înseamnă:

    Abate-te din drum, dar rămâi stăruitor; aceasta aduce noroc. Nu trebuie să traversezi marile ape.

    Ești conștient de propriile lipsuri. Ar trebui să te îngrijești de hrana celorlalți, dar nu ai destulă putere pentru aceasta. Trebuie deci să te abați din drum și să ceri sfat și ajutor de la un om lipsit de strălucire exterioară, dar foarte elevat spiritual. Dacă vei cultiva cu perseverență această dispoziție, vei avea noroc. În toată această situație, important este să rămâi conștient de propria-ți dependență care nu-ți permite să ieși în față și să întreprinzi acțiuni dificile, cum ar fi traversarea apelor mari.


    Nouă sus înseamnă:

    Ești sursă de alimentare. Conștiința primejdiei aduce succesul. Este avantajos să traversezi marile ape.

    Ești asemănător unui înțelept de cea mai înaltă clasă, unul dintre aceia de la care iradiază toate influențele ce îi hrănesc pe ceilalți. O astfel de poziție creează o grea responsabilitate. Dacă rămâi conștient de ea, vei avea noroc și vei putea întreprinde cu încredere opere însemnate și dificile, cum este, de pildă, traversarea marilor ape. Aceste opere aduc un bine general, de care te vei bucura împreună cu ceilalți.

    Note

    1. Hexagrama este imaginea unei guri deschise: de unde ideea de alimentare a propriei persoane, atât în ceea ce privește trupul, cât și în ceea ce privește spiritul.




    TE-AR MAI PUTEA INTERESA


    Abonament la Secțiunea Filozofie și Religie

    Anumite pagini din această secțiune pot fi accesate numai de către abonații la Secțiunea Filozofie și Religie. Abonamentul vă permite să accesați toate resursele din secțiune.

    Preț: 135 lei / 3 luni

    Adaugă în coș

    Prețul afișat acoperă un abonament pe trei luni.