Ştiri şi informaţii din toată lumea
    Afaceri / Texte legislative

    ORDONANTA DE URGENTA nr. 7 din 2 februarie 2011 pentru modificarea si completarea Legii nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul


    ORDONANTA DE URGENTA nr. 7 din 2 februarie 2011 pentru modificarea si completarea Legii nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul
    Publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I Nr. 111 din 11 februarie 2011

    Avand in vedere necesitatea asigurarii conditiilor legislative si institutionale pentru asigurarea dezvoltarii durabile, coerente si integrate a teritoriului national se impune adoptarea rapida a unor masuri de armonizare a activitatilor de planificare urbana si teritoriala, in conformitate cu principiile europene ale dezvoltarii teritoriale si urbane durabile asumate de Romania prin semnarea Agendei teritoriale europene, a Cartei de la Leipzig privind orasele europene durabile, a Declaratiei de la Toledo privind regenerarea integrata si a Conventiei europene a peisajului.

    Neadoptarea unor masuri urgente in vederea:

    - clarificarii responsabilitatilor si atributiilor administratiei publice de specialitate;
    - consolidarii rolului autoritatilor publice de garant al dezvoltari durabile si coerente a teritoriului national, in calitate de responsabil in procesul de planificare si control al dezvoltarii localitatilor;
    - reducerii drastice a practicilor urbanismului derogatoriu, practici care au dus la un proces de transformare interna incoerenta a localitatilor si de extindere necontrolata ce a determinat disfunctii si costuri uneori imposibil de suportat pentru comunitatile locale, ocupari si desfiintari ale spatiilor verzi, ce au generat probleme grave de mediu, precum si o avalansa de situatii litigioase care au afectat securitatea juridica a investitiilor;
    - descurajarii si eliminarii practicilor de modificare a reglementarilor urbanistice existente pentru intrarea in legalitate a unor constructii ilegale, executate fara autorizatie de construire sau fara respectarea prevederilor acesteia, fapt ce duce la imposibilitatea aplicarii prevederilor Directivei 2001/42/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 27 iunie 2001 privind evaluarea efectelor anumitor planuri si programe asupra mediului si Directivei 85/337/CEE a Consiliului din 27 iunie 1985 privind evaluarea efectelor anumitor proiecte publice si private asupra mediului;
    - clarificarii modului de prelungire a termenelor de valabilitate ale planurilor urbanistice generale, in conditiile in care pentru 41% dintre unitatile administrativ-teritoriale acestea au fost deja depasite, iar in lipsa unor prevederi legale clare hotararile de consiliu local de prelungire a valabilitatii au fost anulate de catre prefecti, avand drept consecinta lipsirea autoritatilor administratiei publice locale de instrumentele legale de gestiune a teritoriului, implicit imposibilitatea eliberarii de catre acestea a autorizatiilor de construire;
    - introducerii unor facilitati pentru localitatile mici, care in prezent sunt lipsite de resurse umane si financiare, atat in a-si asigura functionarea structurii de specialitate, cat si in vederea asigurarii finantarii revizuirii documentatiilor de urbanism;
    - corelarii nevoilor de dezvoltare a municipiilor si oraselor cu necesitatea dezvoltarii localitatilor din imediata vecinatate a acestora, prin elaborarea de strategii de dezvoltare teritoriala zonala periurbana/metropolitana, asigurandu-se astfel dezvoltarea durabila si echilibrata a localitatilor, precum si limitarea extinderii excesive si nejustificate a intravilanului pe terenuri cu valoare ecologica, peisagera sau agricola,

    va avea un impact negativ asupra dezvoltarii armonioase si durabile a teritoriului national, va duce la afectarea in mod ireparabil a mediului de viata al locuitorilor, la distrugerea peisajelor naturale si construite, la pierderea identitatii arhitecturale si culturale a localitatilor urbane si rurale, elemente care ar conduce la reale dificultati in ceea ce priveste o functionare optima a activitatii autoritatilor administratiei publice de specialitate, la scaderea atractivitatii localitatilor afectate si la reducerea competitivitatii pe plan european a oraselor si regiunilor Romaniei.

    Deoarece, in caz contrar, nu se poate asigura indeplinirea obligatiei statului de garantare a dreptului constitutional al cetatenilor la un mediu inconjurator sanatos si echilibrat ecologic prin activitatile de urbanism si amenajare a teritoriului, iar neadoptarea de masuri imediate, prin ordonanta de urgenta, ar conduce la agravarea situatiilor mai sus mentionate,

    in considerarea faptului ca aceste elemente vizeaza interesul general public si constituie situatii de urgenta si extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata,

    In temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,

    Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.

    Art. I. - Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 373 din 10 iulie 2001, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

    1. Articolul 1 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

    "Art. 1. - (1) Teritoriul Romaniei este parte a avutiei nationale de care beneficiaza toti cetatenii tarii, inclusiv prin gestionarea proceselor de dezvoltare prin activitatile de amenajare a teritoriului, urbanism sau de dezvoltare urbana durabila ale autoritatilor publice centrale si locale.

    (2) Autoritatile administratiei publice sunt gestionarul si garantul acestei avutii, in limitele competentelor legale.

    (3) In vederea asigurarii dezvoltarii echilibrate, coerente si durabile a teritoriului national, autoritatile administratiei publice locale isi armonizeaza deciziile de utilizare a teritoriului, in temeiul principiilor descentralizarii, autonomiei locale si deconcentrarii serviciilor publice.

    (4) Statul, prin intermediul autoritatilor publice, are dreptul si datoria de a asigura, prin activitatea de urbanism si de amenajare a teritoriului, conditiile de dezvoltare durabila si respectarea interesului general, potrivit legii.

    (5) Gestionarea spatiala a teritoriului urmareste sa asigure indivizilor si colectivitatilor dreptul de folosire echitabila si responsabilitatea pentru o utilizare eficienta a teritoriului, conditii de locuire adecvate, conditii de munca, de servicii si de transport ce raspund diversitatii nevoilor si resurselor populatiei, reducerea consumurilor de energie, asigurarea protectiei peisajelor naturale si construite, conservarea biodiversitatii si crearea de continuitati ecologice, securitatea si salubritatea publica, rationalizarea cererii de deplasari, calitate estetica si arhitecturala, protejarea identitatii arhitecturale si culturale a localitatilor urbane si rurale."

    2. La articolul 9, litera c) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

    "c) gestionarea in spiritul dezvoltarii durabile a resurselor naturale si a peisajelor naturale si culturale;"

    3. Articolul 15 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

    "Art. 15. - Activitatile de amenajare a teritoriului si de urbanism au ca obiect:

    a) cercetarea in domeniul amenajarii teritoriului si al urbanismului si elaborarea studiilor de fundamentare a strategiilor, politicilor si documentatiilor de amenajare a teritoriului si de urbanism;
    b) constituirea, intretinerea, extinderea si dezvoltarea bazei de date urbane si teritoriale standardizate si compatibile, inclusiv in conformitate cu directiva INSPIRE transpusa prin Ordonanta Guvernului nr. 4/2010 privind instituirea Infrastructurii nationale pentru informatii spatiale in Romania, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 190/2010;
    c) elaborarea strategiilor, politicilor si programelor de dezvoltare urbana si teritoriala;
    d) elaborarea documentatiilor de amenajare a teritoriului;
    e) elaborarea documentatiilor de urbanism;
    f) gestionarea documentatiilor de amenajare a teritoriului si de urbanism;
    g) elaborarea de acte cu caracter normativ sau de normative in domeniu;
    h) monitorizarea si controlul privind transpunerea in fapt a strategiilor, politicilor, programelor si operatiunilor de amenajare a teritoriului si de urbanism."

    4. Articolul 17 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

    "Art. 17. - Activitatea de amenajare a teritoriului si de urbanism la nivel national este coordonata de Guvern, care stabileste, in baza strategiilor nationale de dezvoltare, prin Programul de guvernare, linii directoare, politici sectoriale, programe si proiecte prioritare."

    5. La articolul 18 alineatul (1), dupa litera c) se introduc cinci noi litere, literele c1)- c5), cu urmatorul cuprins:

    "c1) initierea si coordonarea elaborarii sau actualizarii documentatiilor de amenajare a teritoriului si de urbanism pentru zonele care cuprind monumente istorice inscrise in lista patrimoniului mondial;

    c2) identificarea, delimitarea si stabilirea prin hotarare a Guvernului, cu consultarea autoritatii administratiei publice centrale responsabile din domeniul mediului, a celei responsabile din domeniul culturii si patrimoniului national, dupa caz, precum si a autoritatilor administratiei publice locale, a teritoriilor cu valoare remarcabila prin caracterul lor de unicitate si coerenta peisagera, teritorii avand valoare particulara in materie de arhitectura si patrimoniu natural sau construit ori fiind marturii ale modurilor de viata, de locuire sau de activitate si ale traditiilor industriale, artizanale, agricole ori forestiere;

    c3) intocmirea de regulamente-cadru de urbanism, arhitectura si peisaj, care se aproba prin hotarare a Guvernului si se detaliaza ulterior prin planurile urbanistice generale, pentru teritoriile identificate la lit. c2), in vederea conservarii si punerii in valoare a acestora si a pastrarii identitatii locale;

    c4) stabilirea, impreuna cu autoritatea administratiei publice centrale responsabila cu domeniul turismului, a unitatilor administrativ-teritoriale sau a zonelor turistice de interes national, respectiv zona costiera, zone montane si alte categorii de teritorii stabilite prin acte normative pentru care initiaza si coordoneaza documentatii de urbanism si amenajare a teritoriului si regulamente-cadru de urbanism si arhitectura in vederea asigurarii conditiilor de dezvoltare durabila si de pastrare a identitatii locale, care se aproba prin hotarare a Guvernului;

    c5) initierea planurilor de amenajare a teritoriului zonal regional care fundamenteaza din punct de vedere teritorial planurile de dezvoltare regionala;"

    6. La capitolul III, titlul sectiunii a 2-a se modifica si va avea urmatorul cuprins:

    "- SECTIUNEA 2: Atributiile autoritatilor administratiei publice judetene"

    7. Dupa articolul 24 se introduce un nou articol, articolul 241, cu urmatorul cuprins:

    "Art. 241. - Presedintele consiliului judetean, prin structura din cadrul aparatului de specialitate a Consiliului judetean condusa de arhitectul-sef, are urmatoarele atributii in domeniul amenajarii teritoriului si urbanismului:

    a) asigura elaborarea de proiecte de strategii de dezvoltare teritoriala si le supune aprobarii consiliului judetean;
    b) asigura elaborarea planurilor de amenajare a teritoriului judetean;
    c) propune asocierea, in conditiile legii, a judetului cu comunele si orasele interesate si coordoneaza elaborarea planurilor de amenajare a teritoriului zonale;
    d) supune aprobarii consiliului judetean, in baza referatului tehnic al arhitectului-sef, documentatiile de amenajare a teritoriului;
    e) actioneaza pentru respectarea si punerea in practica a prevederilor documentatiilor de amenajare a teritoriului aprobate."

    8. La capitolul III, titlul sectiunii a 3-a se modifica si va avea urmatorul cuprins:

    "- SECTIUNEA 3: Atributiile autoritatilor administratiei publice locale"

    9. Dupa articolul 27 se introduce un nou articol, articolul 271, cu urmatorul cuprins:

    "Art. 271. - Primarul/Primarul general al municipiului Bucuresti, prin structura responsabila cu urbanismul condusa de arhitectul-sef din cadrul aparatului de specialitate, are urmatoarele atributii in domeniul urbanismului:

    a) asigura elaborarea de proiecte de strategii de dezvoltare urbana si teritoriala si le supune aprobarii consiliului local/general;
    b) asigura elaborarea planurilor urbanistice aflate in competenta autoritatilor publice locale, in conformitate cu prevederile legii;
    c) supune aprobarii consiliului local/Consiliului General al Municipiului Bucuresti, in baza referatului tehnic al arhitectului-sef, documentatiile de urbanism, indiferent de initiator;
    d) actioneaza pentru respectarea si punerea in practica a prevederilor documentatiilor de urbanism aprobate."

    10. Articolul 32 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

    "Art. 32. - (1) In cazul in care prin cererea pentru emiterea certificatului de urbanism se solicita o modificare a prevederilor documentatiilor de urbanism aprobate pentru zona respectiva sau daca conditiile specifice ale amplasamentului ori natura obiectivelor de investitii o impun, autoritatea publica locala are dreptul ca, dupa caz, prin certificatul de urbanism:

    a) sa respinga in mod justificat cererea de modificare a prevederilor documentatiilor de urbanism aprobate;
    b) sa conditioneze autorizarea investitiei de elaborarea si aprobarea de catre autoritatea publica locala competenta a unui plan urbanistic zonal;
    c) sa conditioneze autorizarea investitiei de elaborarea unui plan urbanistic zonal, prin grija investitorului privat, in conditiile legii, si de aprobarea acestuia de catre autoritatea publica locala, numai in situatia solicitarii construirii de parcuri industriale, parcuri tehnologice, supermagazine, hipermagazine, parcuri comerciale, parcuri culturale, zone de productie, zone de dezvoltare a unor ansambluri rezidentiale noi, infrastructura de transport, in situatia extinderii intravilanului localitatii cu cel putin 10.000 m2 pentru functiuni de locuire sau cu cel putin 5.000 m2 pentru functiuni de servicii sau productie;
    d) sa conditioneze autorizarea investitiei de elaborarea si aprobarea unui plan urbanistic de detaliu;
    e) sa permita intocmirea documentatiei tehnice pentru autorizatia de construire, in situatia solicitarii construirii pe o parcela in cadrul unui front continuu construit preexistent in care cladirile de pe parcelele adiacente au acelasi regim de inaltime cu cel solicitat.

    (2) Pentru situatiile prevazute la alin. (1) lit. c), initierea planului urbanistic zonal se face dupa obtinerea unui aviz de oportunitate intocmit de arhitectul-sef si aprobat, dupa caz, conform competentei, de presedintele consiliului judetean, cu avizul prealabil al primarului localitatii, de primarul localitatii, respectiv primarul general al municipiului Bucuresti.

    (3) Avizul de oportunitate se emite in baza unei solicitari scrise, cuprinzand urmatoarele elemente:

    a) piese scrise, respectiv memoriu tehnic explicativ, care va cuprinde prezentarea investitiei/operatiunii propuse, indicatorii propusi, modul de integrare a acesteia in zona, prezentarea consecintelor economice si sociale la nivelul unitatii teritoriale de referinta si la nivelul localitatii, categoriile de costuri ce vor fi suportate de investitorii privati si categoriile de costuri ce vor cadea in sarcina autoritatii publice locale;
    b) piese desenate, respectiv incadrarea in zona, plan topografic/cadastral cu zona de studiu actualizat, conceptul propus - plan de situatie cu prezentarea functiunilor, a vecinatatilor si a limitelor servitutilor propus a fi instituite, modul de asigurare a acceselor, utilitatilor.

    (4) Prin avizul de oportunitate se stabilesc urmatoarele:

    a) teritoriul care urmeaza sa fie reglementat prin Planul urbanistic zonal;
    b) categoriile functionale ale dezvoltarii si eventualele servituti;
    c) reglementari obligatorii sau dotari de interes public necesare;
    d) reglementari privind asigurarea acceselor, parcajelor, utilitatilor;
    e) capacitati si indicatori maximali pentru volumele de marfa vehiculate, emisii de noxe.

    (5) Dupa aprobarea Planului urbanistic zonal sau de detaliu se poate intocmi documentatia tehnica in vederea obtinerii autorizatiei de construire, exclusiv cu respectarea reglementarilor urbanistice aprobate."

    11. Articolul 35 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

    "Art. 35. - (1) Activitatea de amenajare a teritoriului si de urbanism la nivel national este coordonata de Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului.

    (2) Controlul statului privind aplicarea prevederilor cuprinse in documentatiile de amenajare a teritoriului si de urbanism, avizate si aprobate conform legii, este asigurat de Inspectoratul de Stat in Constructii, precum si de institutia arhitectului-sef al judetului.

    (3) In acest sens, directiile de specialitate din cadrul Ministerului Dezvoltarii Regionale si Turismului, Inspectoratul de Stat in Constructii si arhitectii-sefi ai judetelor colaboreaza permanent in vederea ducerii la indeplinire a prevederilor alin. (2)."

    12. La articolul 351 alineatul (4) se abroga.

    13. Articolul 36 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

    "Art. 36. - (1) In cadrul aparatului de specialitate al consiliului judetean, respectiv in cadrul aparatului de specialitate al primarului/Primarului general al municipiului Bucuresti se organizeaza si functioneaza, potrivit legii, structuri de specialitate in domeniul amenajarii teritoriului si urbanismului, in cazul judetelor si municipiilor structura responsabila se organizeaza ca directie generala sau directie, in cazul oraselor structura responsabila se organizeaza ca directie sau serviciu, in cazul comunelor structura responsabila se organizeaza la nivel de compartiment.

    (2) Conducatorul structurii de specialitate din cadrul aparatelor consiliilor judetene sau primariilor are statutul de arhitect-sef si reprezinta autoritatea tehnica in domeniul amenajarii teritoriului si urbanismului din cadrul administratiei publice judetene si locale.

    (3) Arhitectul-sef desfasoara o activitate de interes public, ale carui scopuri principale sunt dezvoltarea durabila a comunitatii, coordonarea activitatilor de dezvoltare teritoriala, amenajarea teritoriului si urbanism, protejarea valorilor de patrimoniu si a calitatii arhitecturale la nivelul unitatii administrativ-teritoriale.

    (4) Arhitectul-sef nu poate fi subordonat unui alt functionar public din cadrul aparatului de specialitate al presedintelui consiliului judetean sau al primarului, indiferent de tipul structurii pe care o conduce, directie generala, directie sau serviciu.

    (5) In activitatea lor, arhitectii-sefi sunt sprijiniti de Comisia tehnica de amenajare a teritoriului si urbanism, comisie cu rol consultativ care asigura fundamentarea tehnica de specialitate in vederea luarii deciziilor.

    (6) Arhitectii-sefi coopereaza permanent cu directiile de specialitate din cadrul Ministerului Dezvoltarii Regionale si Turismului in vederea transpunerii liniilor directoare de dezvoltare durabila la nivel national, politicilor sectoriale, programelor nationale si proiectelor prioritare.

    (7) Arhitectul-sef al municipiului Bucuresti convoaca lunar si ori de cate ori este necesar arhitectii-sefi ai sectoarelor in vederea comunicarii si corelarii deciziilor, in limitele legii, in scopul asigurarii coerentei dezvoltarii teritoriului, protejarii valorilor de patrimoniu si calitatii urbane si arhitecturale.

    (8) La sedinte se analizeaza modul in care sunt duse la indeplinire hotararile Consiliului General al Municipiului Bucuresti si ale consiliilor locale privind aprobarea strategiilor de dezvoltare si a planurilor de urbanism si se prezinta informari reciproce privitoare la activitatea in domeniul urbanismului si autorizarii constructiilor la nivelul sectoarelor, avandu-se in vedere corelarea activitatilor din domeniu.

    (9) In vederea profesionalizarii si asigurarii structurilor de specialitate necesare dezvoltarii coerente si durabile, comunele care nu pot asigura organizarea structurii de specialitate in domeniul amenajarii teritoriului si urbanismului in cadrul aparatului pot forma asociatii de dezvoltare intercomunitara, constituite in conditiile legii, impreuna cu alte comune sau cu orase, in vederea asigurarii furnizarii in comun a serviciilor publice privind planificarea urbana si teritoriala, eliberarea certificatelor de urbanism si a autorizatiilor de construire.

    (10) Pentru comunele care nu apartin unei asociatii de dezvoltare intercomunitara, constituite in conditiile legii, in vederea furnizarii in comun a serviciilor publice privind planificarea urbana si teritoriala, eliberarea certificatelor de urbanism si a autorizatiilor de construire, atributiile arhitectului-sef vor fi indeplinite de catre un functionar public din aparatul de specialitate al primarului, avand cursuri de formare profesionala in domeniul urbanismului si autorizarii constructiilor.

    (11) In situatia in care aceasta cerinta nu este indeplinita, atributiile vor fi indeplinite de catre structura de specialitate de la nivel judetean, pe baza de conventie.

    (12) Structura de specialitate condusa de arhitectul-sef al judetului, al municipiului Bucuresti, al municipiului sau al orasului indeplineste urmatoarele atributii principale:

    a) initiaza, coordoneaza din punct de vedere tehnic elaborarea, avizeaza si propune spre aprobare strategiile de dezvoltare teritoriala urbane, precum si documentatiile de amenajare a teritoriului si de urbanism;
    b) convoaca si asigura dezbaterea lucrarilor Comisiei tehnice de amenajare a teritoriului si urbanism;
    c) intocmeste, verifica din punct de vedere tehnic si propune emiterea avizelor de oportunitate, a certificatelor de urbanism si a autorizatiilor de construire;
    d) urmareste punerea in aplicare a strategiilor de dezvoltare urbana si a politicilor urbane, precum si a documentatiilor de amenajare a teritoriului si de urbanism;
    e) asigura gestionarea, evidenta si actualizarea documentatiilor de urbanism si amenajare a teritoriului;
    f) organizeaza si coordoneaza constituirea si dezvoltarea bancilor/bazelor de date urbane;
    g) coordoneaza si asigura informarea publica si procesul de dezbatere si consultare a publicului in vederea promovarii documentatiilor aflate in gestiunea sa;
    h) participa la elaborarea planurile integrate de dezvoltare si le avizeaza din punctul de vedere al conformitatii cu documentatiile de amenajare a teritoriului si de urbanism legal aprobate;
    i) avizeaza proiectele de investitii publice din punctul de vedere al conformitatii cu documentatiile de amenajare a teritoriului si de urbanism legal aprobate."

    14. Dupa articolul 36 se introduce un nou articol, articolul 361, cu urmatorul cuprins:

    "Art. 361. - Functia de arhitect-sef este ocupata, in conditiile legii, de un functionar public, specialist atestat de Registrul urbanistilor din Romania, avand formatia profesionala dupa cum urmeaza:

    a) de arhitect diplomat, urbanist diplomat, arhitect sau urbanist, absolvent de masterat, la nivelul judetelor, municipiilor resedinta de judet, municipiului Bucuresti si sectoarelor municipiului Bucuresti;
    b) de arhitect diplomat, urbanist diplomat, arhitect sau urbanist absolvent cu licenta si master sau studii postuniversitare in domeniul urbanismului si amenajarii teritoriului, la nivelul municipiilor;
    c) de arhitect diplomat, urbanist diplomat, arhitect sau urbanist ori de inginer urbanist si inginer in domeniul constructiilor absolvent de master sau studii postuniversitare in domeniul urbanismului si amenajarii teritoriului, la nivelul oraselor;
    d) cel putin de arhitect diplomat, urbanist diplomat sau de conductor arhitect, inginer sau subinginer in domeniul constructiilor, avand cursuri de formare profesionala in domeniul urbanismului si autorizarii constructiilor, la nivelul comunelor."

    15. La articolul 37, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

    "Art. 37. - (1) In scopul imbunatatirii calitatii deciziei referitoare la dezvoltarea spatiala durabila, in coordonarea presedintilor consiliilor judetene si a primarilor de municipii si orase, respectiv a primarului general al municipiului Bucuresti se constituie Comisia tehnica de amenajare a teritoriului si urbanism, ca organ consultativ cu atributii de analiza, expertizare tehnica si consultanta, care asigura fundamentarea tehnica a avizului arhitectului-sef."

    16. La articolul 37, dupa alineatul (1) se introduc trei noi alineate, alineatele (11)-(13), cu urmatorul cuprins:

    "(11) Membrii comisiei sunt specialisti atestati din domeniul urbanismului, arhitecturii, monumentelor istorice, arheologiei, precum si din domeniul sociologiei, economiei, geografiei, ingineri constructori, ingineri de retele edilitare, transport.

    (12) Comisia tehnica de amenajare a teritoriului si urbanism de la nivelul consiliilor judetene si al municipiilor fundamenteaza din punct de vedere tehnic emiterea avizului arhitectului-sef pe baza avizelor emise anterior de institutiile competente.

    (13) Avizul arhitectului-sef este un aviz tehnic care inglobeaza si coreleaza punctele de vedere ale institutiilor avizatoare competente si nu se supune deliberarii consiliului judetean/consiliului local/Consiliului General al Municipiului Bucuresti, dupa caz."

    17. La articolul 37, alineatul (5) se abroga.

    18. La articolul 43, alineatul (2) se abroga.

    19. Dupa articolul 43 se introduce un nou articol, articolul 431, cu urmatorul cuprins:

    "Art. 431. - (1) In vederea asigurarii dezvoltarii coerente si durabile, corelarii prioritatilor de dezvoltare si eficientizarii investitiilor publice, valorificarii resurselor naturale si culturale, autoritatile administratiei publice locale ale unitatilor administrativ-teritoriale din cadrul aglomerarilor urbane si zonelor metropolitane definite conform legii elaboreaza strategia de dezvoltare teritoriala zonala periurbana/metropolitana ca documentatie de planificare teritoriala integrata pentru fundamentarea planurilor urbanistice generale.

    (2) Strategia prevazuta la alin. (1) se elaboreaza in cadrul unui parteneriat format din reprezentanti ai consiliului judetean si ai autoritatilor administratiilor publice locale din orasul-centru polarizator, impreuna cu toate comunele invecinate, si, dupa caz, din reprezentanti ai Ministerului Dezvoltarii Regionale si Turismului.

    (3) Strategia de dezvoltare teritoriala zonala periurbana/metropolitana se finanteaza de catre partenerii asociati si/sau de consiliul judetean si se aproba de catre consiliul judetean, cu avizul parteneriatului periurban.

    (4) Pentru localitatile de rang 1, strategia de dezvoltare teritoriala zonala periurbana/metropolitana a teritoriului zonal periurban/metropolitan se initiaza de catre consiliul judetean sau de catre orasul-centru polarizator.

    (5) In cazul municipiului Bucuresti, initierea strategiei de dezvoltare teritoriala zonala periurbana/metropolitana se poate face de catre Consiliul General al Municipiului Bucuresti si/sau de catre Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului, in conditiile legii."

    20. La articolul 44, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

    "Art. 44. - (1) Documentatiile de urbanism sunt rezultatul unui proces de planificare urbana referitoare la un teritoriu determinat, prin care se analizeaza situatia existenta si se stabilesc obiectivele, actiunile, procesele si masurile de amenajare si de dezvoltare durabila a localitatilor. Documentatiile de urbanism se elaboreaza de catre colective interdisciplinare formate din specialisti atestati in conditiile legii."

    21. La articolului 46, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

    "Art. 46. - (1) Planul urbanistic general are atat caracter director si strategic, cat si caracter de reglementare si reprezinta principalul instrument de planificare operationala, constituind baza legala pentru realizarea programelor si actiunilor de dezvoltare. Fiecare unitate administrativ-teritoriala are obligatia sa isi intocmeasca si sa isi aprobe Planul urbanistic general, care se actualizeaza periodic la cel mult 10 ani."

    22. La articolul 46, dupa alineatul (1) se introduc cinci noi alineate, alineatele (11)-(15), cu urmatorul cuprins:

    "(11) Cu cel putin 18 luni inaintea datei de depasire a termenului de valabilitate a Planului urbanistic general, consiliul local al comunei, orasului, municipiului/Consiliul General al Municipiului Bucuresti este sesizat de catre primar in legatura cu necesitatea actualizarii planului, la notificarea arhitectului-sef al localitatii sau judetului.

    (12) Pe baza referatului de specialitate al arhitectului-sef, primarul va declansa procedura de achizitie a serviciilor de actualizare a Planului urbanistic general si de prelungire a termenului de valabilitate a Planului urbanistic general in vigoare.

    (13) Termenul de valabilitate a Planului urbanistic general se prelungeste pe baza de hotarare a consiliului local/Consiliului General al Municipiului Bucuresti pana la intrarea in vigoare a noului plan urbanistic general, dar fara a depasi 2 ani de la data depasirii termenului de valabilitate.

    (14) Pentru comune sau orasele sub 10.000 de locuitori, in situatia in care de la aprobarea Planului urbanistic general nu au intervenit schimbari in dezvoltarea unitatii administrativ-teritoriale care sa justifice actualizarea acestuia, cu minimum 18 luni inaintea datei de expirare a valabilitatii acestuia, primarul va demara procedura de prelungire a valabilitatii prin hotarare a consiliului local, cu avizul prealabil al arhitectului-sef al judetului, obtinut in baza analizei informatiilor statistice disponibile privind dinamica economica, sociala si teritoriala, precum si strategiilor si programelor de dezvoltare de la nivel judetean si/sau national aprobate.

    (15) In situatia obtinerii avizului favorabil, primarul va propune consiliului local prelungirea valabilitatii Planului urbanistic general pentru o perioada de maximum 3 ani de la data expirarii acestuia. In caz contrar, primarul propune consiliului local demararea procedurii de achizitie a serviciilor de actualizare a documentatiei de urbanism."

    23. Dupa articolul 46 se introduce un nou articol, articolul 461, cu urmatorul cuprins:

    "Art. 461. - Planul urbanistic general cuprinde piese scrise si desenate cu privire la:

    a) diagnosticul prospectiv, realizat pe baza analizei evolutiei istorice, precum si a previziunilor economice si demografice, precizand nevoile identificate in materie de dezvoltare economica, sociala si culturala, de amenajare a spatiului, de mediu, locuire, transport, spatii si echipamente publice si servicii;
    b) strategia de dezvoltare spatiala a localitatii;
    c) regulamentul local de urbanism aferent acestuia;
    d) planul de actiune pentru implementare si programul de investitii publice."

    24. La articolul 47, alineatele (3)-(5) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:

    "(3) Elaborarea de planuri urbanistice zonale este obligatorie pentru:

    a) zonele centrale ale localitatilor;
    b) zonele construite protejate;
    c) parcurile industriale, parcurile de activitati sau tehnologice;
    d) zonele destinate hipermagazinelor si/sau parcurilor comerciale;
    e) zonele de productie;
    f) parcurile culturale;
    g) zonele de dezvoltare a unor ansambluri rezidentiale noi;
    h) infrastructura de transport;
    i) zonele supuse restructurarii sau regenerarii urbane;
    j) zona costiera/zonele de protectie a tarmului marii, pe o adancime de minimum 200 m;
    k) alte zone stabilite de autoritatile publice centrale sau locale, potrivit legii, pentru zone omogene din punct de vedere functional si morfologic sau pentru suprafete mai mari de 10.000 m2.

    (4) Delimitarea zonelor pentru care se intocmesc planuri urbanistice zonale obligatorii se face, de regula, in Planul urbanistic general.

    (5) Prin Planul urbanistic zonal se stabilesc, in baza analizei contextului social, cultural istoric, urbanistic si arhitectural, reglementari cu privire la regimul de construire, functiunea zonei, inaltimea maxima admisa, coeficientul de utilizare a terenului (CUT), procentul de ocupare a terenului (POT), retragerea cladirilor fata de aliniament si distantele fata de limitele laterale si posterioare ale parcelei, caracteristicile arhitecturale ale cladirilor, materialele admise."

    25. Articolul 48 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

    "Art. 48. - (1) Planul urbanistic de detaliu are exclusiv caracter de reglementare specifica pentru o parcela in relatie cu parcelele invecinate. Planul de urbanism nu poate modifica planurile de nivel superior, ci poate doar detalia modul specific de construire in raport cu functionarea zonei si cu identitatea arhitecturala a acesteia, in baza unui studiu de specialitate.

    (2) Planul urbanistic de detaliu reglementeaza retragerile fata de limitele laterale si posterioare ale parcelei, accesurile auto si pietonale, conformarea arhitectural-volumetrica, modul de ocupare a terenului.

    (3) Planul urbanistic de detaliu se elaboreaza numai pentru reglementarea amanuntita a prevederilor stabilite prin Planul urbanistic general sau Planul urbanistic zonal."

    26. Dupa articolul 48 se introduce un nou articol, articolul 481, cu urmatorul cuprins:

    "Art. 481. - (1) Toate documentatiile de urbanism se realizeaza in format digital si format analogic, la scara adecvata, in functie de tipul documentatiei, pe suport topografic realizat in coordonate in sistemul national de referinta Stereo 1970, actualizat pe baza ortofotoplanurilor sau pe baza unor masuratori la teren, cu respectarea si integrarea limitelor imobilelor inregistrate in evidentele de cadastru si publicitate imobiliara, puse la dispozitie de oficiile de cadastru si publicitate imobiliara.

    (2) Limitele propuse prin documentatiile de urbanism se stabilesc in coordonate in sistemul national de referinta Stereo 1970 si vor urmari, de regula, elementele liniare stabile in timp.

    (3) Baza topografica se avizeaza de oficiile de cadastru si publicitate imobiliara, iar un exemplar al documentatiei de urbanism se inainteaza acestora dupa aprobarea conform prevederilor legale, in termen de 15 zile, pentru preluarea informatiilor in sistemul de evidenta de cadastru si publicitate imobiliara.

    (4) Toate restrictiile impuse prin documentatiile de urbanism legal aprobate se fac publice de catre autoritatile publice locale responsabile cu aprobarea planului, inclusiv prin publicarea pe site-ul institutiei."

    27. La articolul 49, alineatele (2) si (4) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:

    "(2) Regulamentul local de urbanism pentru intreaga unitate administrativ-teritoriala, aferent Planului urbanistic general, sau pentru o parte a acesteia, aferent Planului urbanistic zonal, cuprinde si detaliaza prevederile referitoare la modul concret de utilizare a terenurilor, precum si de amplasare, dimensionare si realizare a volumelor construite, amenajarilor si plantatiilor, materiale si culori, pe zone, in conformitate cu caracteristicile arhitectural-urbanistice ale acestora, stabilite in baza unui studiu de specialitate.
    .............................

    (4) Prevederile regulamentelor locale de urbanism sunt diferentiate pentru fiecare unitate teritoriala de referinta, zona si subzona a acesteia."

    28. La articolul 49, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu urmatorul cuprins:

    "(5) Avizarea sau aprobarea unor documentatii de urbanism ale caror prevederi referitoare la amplasament, functiune, volumetrie si aspectul arhitectural, conformarea si amplasarea golurilor, materialele utilizate, invelitoare, paleta cromatica incalca, dupa caz, Codul civil, legislatia specifica privind dreptul de proprietate, sanatatea si siguranta populatiei, mediul, protectia patrimoniului de orice natura sau protectia peisajului este interzisa."

    29. Articolul 50 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

    "Art. 50. - Initiativa elaborarii documentatiilor de amenajare a teritoriului si de urbanism apartine exclusiv autoritatilor administratiei publice, cu exceptia planurilor urbanistice zonale prevazute la art. 32 alin. (1) lit. c), pentru zonele prevazute la art. 47 alin. (3) lit. c)- h), si a planurilor urbanistice de detaliu, care pot fi initiate si de catre persoane fizice si juridice interesate, numai in baza unui certificat de urbanism si, dupa caz, a unui aviz de oportunitate."

    30. La articolul 51, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

    "Art. 51. - (1) Activitatile de amenajare a teritoriului si de urbanism prevazute in prezenta lege se finanteaza din bugetele locale ale unitatilor administrativ-teritoriale si din bugetul de stat, precum si din alte surse legal constituite."

    31. Articolul 53 se abroga.

    32. La articolul 54, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

    "(2) Planurile urbanistice zonale prevazute la art. 32 alin. (1) lit. c), precum si planurile urbanistice de detaliu, cu exceptia celor prevazute la alin. (1), se finanteaza de persoanele juridice sau persoanele fizice interesate."

    33. La articolul 55, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

    "(2) In cazul documentatiilor de urbanism aprobate, entitatea achizitoare poate organiza, in conditiile legii, concurs de solutii urbanistice, deschis specialistilor din domeniu, finantat din fondurile prevazute la alin. (1)."

    34. La articolul 56, dupa alineatul (5) se introduc doua noi alineate, alineatele (6) si (7), cu urmatorul cuprins:

    "(6) Documentatiile de amenajare a teritoriului sau de urbanism, elaborate conform legislatiei in vigoare, care au avizele si acordurile prevazute de lege si solicitate prin certificatul de urbanism se promoveaza de catre primar, in vederea aprobarii prin hotarare a consiliului local/general, pe baza referatului de specialitate al arhitectului-sef, in termen de maximum 30 de zile de la data inregistrarii documentatiei la registratura primariei.

    (7) In termen de maximum 30 de zile de la finalizarea dezbaterii publice si inaintarea expunerii de motive elaborate de primar/presedintele consiliului judetean si a raportului de specialitate elaborat de catre arhitectul-sef, consiliul judetean sau local are obligatia sa emita o hotarare prin care aproba sau respinge documentatia de amenajare a teritoriului sau urbanism."

    35. Dupa articolul 56 se introduc doua noi articole, articolele 561 si 562, cu urmatorul cuprins:

    "Art. 561. - Nu pot fi initiate si aprobate documentatii de urbanism care au ca scop intrarea in legalitate a unor constructii edificate fara autorizatie de construire sau care nu respecta prevederile autorizatiei de construire.

    Art. 562. - Anularea hotararilor de aprobare a documentatiilor de urbanism emise cu incalcarea prevederilor legale se cere, in conditiile legii, de prefect, in urma controlului de legalitate sau la sesizarea inspectorului general al Inspectoratului de Stat in Constructii, a arhitectului-sef al judetului sau a autoritatilor centrale de specialitate, in termenele prevazute de lege."

    36. La anexa nr. 1 "Categorii de documentatii de amenajare a teritoriului si de urbanism, competente de avizare si de aprobare a acestora", dupa numarul curent 1 se introduce un nou numar curent, numarul curent 11, cu urmatorul cuprins:


    37. La anexa nr. 1, numerele curente 21, 81, 82, 9, 10, 12, 121 si 122 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:



    38. La anexa nr. 1, dupa numarul curent 122 se introduc trei noi numere curente, numerele curente 123,124 si 125, cu urmatorul cuprins:


    39. La anexa nr. 1, numarul curent 14 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


    40. La anexa nr. 2 "Definirea termenilor utilizati in lege", dupa expresia "Parcelare" se introduce o noua expresie, expresia "Peisaj", cu urmatoarea definitie:

    "Peisaj-desemneaza o parte de teritoriu, perceput ca atare de catre populatie, cu valoare remarcabila prin caracterul sau de unicitate si coerenta, rezultat al actiunii si interactiunii factorilor naturali si/sau umani, cuprinzand zone naturale sau/si construite avand valoare particulara in materie de arhitectura si patrimoniu ori fiind marturii ale modurilor de viata, de locuire, de activitate sau ale traditiilor, agricole ori forestiere, artizanale sau industriale."

    41. La anexa nr. 2, expresia "Zona protejata" si definitia acesteia, aflate dupa expresia "Zona de risc natural", precum si expresia "Zona functionala de interes" se abroga.

    42. La anexa nr. 2, expresia "Zona de protectie" se modifica si va avea urmatorul cuprins:

    "Zona de protectie - suprafata delimitata in jurul unor bunuri de patrimoniu construit sau natural, al unor resurse ale subsolului, in jurul sau in lungul unor oglinzi de apa etc. si in care se instituie servituti de utilitate publica si de construire pentru pastrarea si valorificarea acestor resurse si bunuri de patrimoniu si a cadrului natural aferent. Zonele de protectie sunt stabilite prin acte normative specifice, precum si prin documentatii de amenajare a teritoriului sau urbanism, in baza unor studii de specialitate."

    43. La anexa nr. 2, expresia "Zona protejata", aflata dupa expresia "Zona functionala de interes", se modifica si va avea urmatorul cuprins:

    "Zona protejata - zona coerenta naturala sau construita, delimitata geografic si/sau topografic, determinata de existenta unor valori de patrimoniu natural si/sau cultural a caror protejare prezinta un interes public si declarata ca atare pentru atingerea obiectivelor specifice de conservare si reabilitare a valorilor de patrimoniu. Statutul de zona protejata creeaza asupra imobilelor din interiorul zonei servituti de interventie legate de desfiintare, modificare, functionalitate, distante, inaltime, volumetrie, expresie arhitecturala, materiale, finisaje, imprejmuiri, mobilier urban, amenajari si plantatii si este stabilit prin documentatii de urbanism specifice aprobate."

    44. La anexa nr. 2, expresia "Unitate teritoriala de referinta (UTR)" se modifica si va avea urmatorul cuprins:

    "Unitate teritoriala de referinta (UTR) - subdiviziune urbanistica a teritoriului unitatii administrativ-teritoriale, delimitata pe limite cadastrale, caracterizata prin omogenitate functionala si morfologica din punct de vedere urbanistic si arhitectural, avand ca scop reglementarea urbanistica omogena. UTR se delimiteaza, dupa caz, in functie de relief si peisaj cu caracteristici similare, evolutie istorica unitara intr-o anumita perioada, sistem parcelar si mod de construire omogen, folosinte de aceeasi natura a terenurilor si constructiilor, regim juridic al imobilelor similar."

    Art. II. - Avizarea si aprobarea documentatiilor de urbanism elaborate in baza unui certificat de urbanism sau a unui aviz de oportunitate emis inainte de 1 februarie 2011 se vor face in conditiile prevederilor legale aplicabile inainte de intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, dar nu mai tarziu de 1 februarie 2012.

    Art. III. - Planurile de urbanism generale al caror termen de valabilitate a fost depasit la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta si pentru care a fost initiata procedura de achizitie a elaborarii/actualizarii pot fi prelungite prin hotarare a consiliului local pana la data aprobarii noii documentatii, dar nu mai mult de 2 ani de la data publicarii prezentei ordonante de urgenta.

    Art. IV. - Planurile de urbanism generale al caror termen de valabilitate a fost depasit si pentru care nu a fost initiata procedura de achizitie a actualizarii, precum si cele al caror termen de valabilitate urmeaza sa fie depasit in mai putin de 18 luni intra sub incidenta art. 46 din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu modificarile si completarile aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, cu reducerea termenului de notificare in mod corespunzator.

    Art. V. - Mentinerea in functie a arhitectilor-sefi care nu indeplinesc conditiile prevazute la art. 361 din Legea nr. 350/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, este conditionata de absolvirea de catre acestia a masteratelor sau studiilor postuniversitare in domeniul urbanismului si amenajarii teritoriului, pentru categoriile prevazute la art. 361 alin. (1) lit. a)- c) din Legea nr. 350/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si a cursurilor de formare profesionala continua de specialitate organizate de institutiile publice cu atributii in domeniul amenajarii teritoriului si urbanismului, pentru categoriile prevazute la art. 361 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 350/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, in termen de 2 ani de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.

    Art. VI. - In termen de 6 luni de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, autoritatile administratiei publice locale, cu sprijinul Comisiei tehnice de amenajare a teritoriului si urbanism prevazute la art. 37 din Legea nr. 350/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, astfel cum a fost modificata si completata prin prezenta ordonanta de urgenta, vor identifica zonele pentru care vor fi elaborate planuri urbanistice zonale potrivit legii, in raport cu strategia de dezvoltare si planurile de investitii.

    Art. VII. - Pentru municipiile de rang 0 si 1, elaborarea strategiilor de dezvoltare teritoriala zonala periurbana/ metropolitana este obligatorie in termen de 3 ani de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, iar pentru cele de rang 2 si 3 este optionala.

    Art. VIII. - Dispozitiile art. I pct. 35, referitoare la art. 561 din Legea nr. 350/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2012.


    PRIM-MINISTRU
    EMIL BOC

    Contrasemneaza:
    Ministrul dezvoltarii regionale si turismului,
    Elena Gabriela Udrea
    Ministrul administratiei si internelor,
    Constantin-Traian Igas
    Ministrul culturii si patrimoniului national,
    Kelemen Hunor
    Ministrul mediului si padurilor,
    Laszlo Borbely
    Ministrul finantelor publice,
    Gheorghe Ialomitianu




    TE-AR MAI PUTEA INTERESA