Ştiri şi informaţii din toată lumea
    Editura Global Info / Literatură

    Vasile Alecsandri

    Mănăstirea Argeşului

    I

    Pe Argeş în gios,
    Pe un mal frumos,
    Negru-vodă trece1
    Cu tovarăşi zece,
    Nouă meşteri mari,
    Calfe şi zidari,
    Şi Manole, zece,2
    Care-i şi întrece.
    Merg cu toţi pe cale
    Să aleagă-n vale
    Loc de mănastire
    Şi de pomenire.
    Iată, cum mergeau
    Că-n drum ajungeau
    Pe-un biet ciobănaş
    Din fluier doinaş,3
    Şi cum îl vedea
    Domnul îi zicea:
    „Mândre ciobănaş,
    Din fluier doinaş!
    Pe Argeş în sus
    Cu turma te-ai dus,
    Pe Argeş în jos
    Cu turma ai fost.
    Nu cumva-ai văzut
    Pe unde-ai trecut
    Un zid părăsit
    Şi neisprăvit
    La loc de grindiş,
    La verde-aluniş?"
    „Ba, doamne,-am văzut
    Pe unde-am trecut
    Un zid părăsit
    Şi neisprăvit.
    Câinii cum îl văd,
    La el se repăd
    Şi latră-a pustiu
    Şi urlă-a morţiu."
    Cât îl auzea,
    Domnu-nveselea
    Şi curând pleca,
    Spre zid apuca
    Cu nouă zidari,
    Nouă meşteri mari
    Şi Manole zece
    Care-i şi întrece.
    „Iată zidul meu!
    Aici aleg eu
    Loc de mănastire
    Şi de pomenire.
    Deci voi, meşteri mari,
    Calfe şi zidari,
    Curând vă siliţi
    Lucrul de-l porniţi,
    Ca să-mi ridicaţi,
    Aici să-mi duraţi
    Mănastire naltă
    Cum n-a mai fost altă,
    Că v-oi da averi,
    V-oi face boieri,
    Iar de nu, apoi
    V-oi zidi pe voi,
    V-oi zidi de vii
    Chiar în temelii!"

    II

    Meşterii grăbeau,
    Sferile-ntindeau,
    Locul măsurau,
    Şanţuri largi săpau,
    Şi mereu lucrau,
    Zidul ridicau,
    Dar orice lucra
    Noaptea se surpa!4
    A doua zi iar,
    A treia zi iar,
    A patra zi iar
    Lucrau în zadar!
    Domnul se mira
    Ş-apoi îi mustra,
    Ş-apoi se-ncrunta
    Şi-i ameninţa
    Să-i puie de vii
    Chiar în temelii!
    Meşterii cei mari,
    Calfe şi zidari,
    Tremurau lucrând,
    Lucrau tremurând
    Zi lungă de vară
    Ziua pân-în seară,
    Iar Manole sta,
    Nici că mai lucra,
    Ci mi se culca
    Şi un vis visa,
    Apoi se scula
    Ş-astfel cuvânta:
    „Nouă meşteri mari,
    Calfe şi zidari!
    Ştiţi ce am visat
    De când m-am culcat?
    O şoapta de sus
    Aievea mi-a spus
    Că orice-am lucra
    Noaptea s-a surpa
    Pân-om hotărî
    În zid de-a zidi
    Cea-ntâi soţioară,
    Cea-ntâi surioară
    Care s-a ivi
    Mâini în zori de zi
    Aducând bucate
    La soţ ori la frate.
    Deci dacă vroiţi
    Ca să isprăviţi
    Sfânta mănastire
    Pentru pomenire,
    Noi să ne-apucăm
    Cu toţi să jurăm
    Şi să ne legăm
    Taina s-o păstrăm:
    Ş-orice soţioară,
    Orice surioară
    Mâini în zori de zi
    Întâi s-a ivi,
    Pe ea s-o jertfim
    Şi-n zid s-o zidim!"5

    III

    Iată-n zori de zi
    Manea se trezi,
    Ş-apoi se sui
    Pe grad de nuiele
    Şi mai sus, pe schele,
    Şi-n câmp se uita,
    Drumul cerceta.
    Când, vai! Ce zărea?
    Cine că venea?
    Soţioara lui,
    Floarea câmpului!
    Ea s-apropia
    Şi îi aducea
    Prânz de mâncătură,
    Vin de băutură.
    Cât el o zărea,
    Inima-i sărea,
    În genunchi cădea
    Şi plângând zicea:
    „Dă, Doamne, pe lume
    O ploaie cu spume,
    Să facă pâraie,
    Să curgă şiroaie,
    Apele să crească,
    Mândra să-mi oprească,
    S-o oprească-n vale
    S-o-ntoarcă din cale!
    Domnul se-ndura,
    Ruga-i asculta,
    Norii aduna,
    Ceru-ntuneca
    Şi curgea deodată
    Ploaie spumegată
    Ce face pâraie
    Şi umflă şiroaie.
    Dar oricât cădea
    Mândra n-o oprea,
    Ci ea tot venea,
    Şi s-apropia.
    Manea mi-o vedea,
    Inima-i plângea,
    Şi iar se-nchina,
    Şi iar se ruga:
    „Suflă, Doamne,-un vânt
    Suflă-l pe pământ,
    Brazii să-i despoaie,
    Paltini să îndoaie,
    Munţii să răstoarne,
    Mândra să-mi întoarne,
    Să mi-o-ntoarne-n cale,
    S-o ducă de vale!"
    Domnul se-ndura,
    Ruga-i asculta
    Şi sufla un vânt
    Un vânt pe pământ
    Paltini că-ndoia,
    Brazi că despoia,
    Munţii răsturna,
    Iară pe Ana
    Nici c-o înturna!
    Ea mereu venea,
    Pe drum şovăia
    Şi s-apropia
    Şi amar de ea,
    Iată c-ajungea!

    IV

    Meşterii cei mari
    Calfe şi zidari,
    Mult înveselea
    Dacă o vedea,
    Iar Manea turba,
    Mândra-şi săruta,
    În braţe-o lua,
    Pe schele-o urca,
    Pe zid o punea
    Şi, glumind, zicea:
    „Stai, mândruţa mea,
    Nu te speria,
    Că vrem să glumim
    Şi să te zidim!"
    Ana se-ncredea
    Şi vesel râdea.
    Iar Manole ofta
    Şi se apuca
    Zidul de zidit,
    Visul de-mplinit.
    Zidul se suia
    Şi o cuprindea
    Pân' la gleznişoare,
    Pân' la pulpişoare.
    Iar ea, vai de ea!
    Nici că mai râdea,
    Ci mereu zicea:
    „Manole, Manole,
    Meştere Manole!
    Ajungă-ţi de şagă,
    Că nu-i bună, dragă.
    Manole, Manole,
    Meştere Manole!
    Zidul rău mă strânge,
    Trupuşoru-mi frânge!"
    Iar Manea tăcea
    Şi mereu zidea.
    Zidul se suia
    Şi o cuprindea
    Pân' la gleznişoare,
    Pân' la pulpişoare,
    Pân' la costişoare,
    Pân' la ţâţişoare.
    Dar ea, vai de ea,
    Tot mereu plângea
    Şi mereu zicea:
    „Manole, Manole
    Meştere Manole!
    Zidul rău mă strânge,
    Ţâţişoara-mi plânge,
    Copilaşu-mi frânge!"
    Manole turba
    Şi mereu lucra.
    Zidul se suia
    Şi o cuprindea
    Pân' la costişoare,
    Pân' la ţâţişoare,
    Pân' la buzişoare,
    Pân' la ochişori,
    Încât, vai de ea,
    Nu se mai vedea,
    Ci se auzea
    Din zid că zicea:
    „Manole, Manole
    Meştere Manole!
    Zidul rău mă strânge,
    Viaţa mi se stinge!"

    V

    Pe Argeş în gios,
    Pe un mal frumos,
    Negru-vodă vine
    Ca să se închine
    La cea mănăstire,
    Falnică zidire,
    Mănăstire naltă
    Cum n-a mai fost altă.
    Domnul o privea
    Şi se-nveselea
    Şi astfel grăia:
    „Voi, meşteri zidari,
    Zece meşteri mari!
    Spuneţi-mi cu drept,
    Cu mâna la piept,
    De-aveţi meşterie
    Ca să-mi faceţi mie
    Altă mănastire
    Pentru pomenire
    Mult mai luminoasă
    Şi mult mai frumoasă!
    Iar cei meşteri mari,
    Calfe şi zidari,
    Cum sta pe grindiş,
    Sus pe coperiş,
    Vesel se mândreau
    Ş-apoi răspundeau:
    „Ca noi, meşteri mari,
    Calfe şi zidari,
    Alţii nici că sânt
    Pe acest pământ!
    Află că noi ştim
    Oricând să zidim
    Altă mănăstire
    Pentru pomenire,
    Mult mai luminoasă
    Şi mult mai frumoasă.
    Domnu-i asculta
    Şi pe gânduri sta,
    Apoi poruncea
    Schelele să strice,
    Scări să le ridice.
    Iar pe cei zidari,
    Zece meşteri mari,
    Să mi-i părăsească
    Ca să putrezească
    Colo pe grindiş,
    Sus pe coperiş.
    Meşterii gândeau
    Şi ei îşi făceau
    Aripi zburătoare
    De şindrili uşoare,
    Apoi le-ntindeau
    Şi-n văzduh săreau
    Dar pe loc cădeau,
    Şi unde picau
    Trupu-şi despicau.
    Iar bietul Manole,
    Meşterul Manole,
    Când se încerca
    De-a se arunca,
    Iată c-auzea
    Din zid că ieşea
    Un glas năduşit,
    Un glas mult iubit
    Care greu gemea
    Şi mereu zicea:
    „Manole, Manole,
    Meştere Manole!
    Zidul rău mă strânge,
    Ţâţişoara-mi plânge,
    Copilaşu-mi frânge,
    Viaţa mi se stinge!"
    Cum o auzea,
    Manea se pierdea,
    Ochii-i se-nvelea,
    Lumea se-ntorcea,
    Norii se-nvârtea,
    Şi de pe grindiş,
    De pe coperiş,
    Mort bietul cădea!
    Iar unde cădea,
    Ce se mai făcea?
    O fântâna lină,
    Cu apa puţină,
    Cu apă sărată
    Cu lacrimi udată!


    Din volumul Poezii populare ale românilor Partea I: Legende-balade cântece bătrâneşti, adunate şi întocmite de Vasile Alecsandri.

    Note

    1. După cronicile Ţării Româneşti, Radul Negru voievod domnea dincolo de Carpaţi, pre Almas şi pe Făgăraş, ridicatu-s-au de acolo cu toată casa lui şi mult norod şi pogorându-se pe apa Dâmboviţei început-a a face ţară nouă. Întâi a făcut oraşul Câmpulung unde a ridicat şi o biserică naltă şi frumoasă. Apoi a descălecat pe Argeş, unde şi-a pus scaunul domniei zidind curţi de piatră şi case domneşti, şi o biserică mare şi mândru lucrată.

    În Revista română, publicată la Bucureşti, se găseşte descrierea acestei biserici împreună cu stampe litografiate ce reprezintă frumuseţile arhitecturii sale.

    2. Acest meşter Manole a rămas în tradiţie un personaj legendar. Poporul atribuie lui Manole zidirea tuturor monumentelor vechi din ţară.

    3. Toţi păstorii români poartă în brâu un fluier mic ce se numeşte fluier ciobănesc, şi sună din el deosebite arii, unele vesele, iar cele mai multe melancolice şi foarte expresive. Un călător străin, muzician de mare talent, zice „că adeseori, când cineva umblă în munţii ţărilor române, el aude în depărtare un fluier păstoresc ce sună cu dulceaţa un cântec de dor. Atunci el se opreşte fără voie, dominat de un farmec necunoscut pentru ca să asculte mult timp aceste suspinuri ale muntelui."

    În călătoriile mele prin munţi după căutarea baladelor poporale, am auzit multe fluiere răsunând prin poienele codrilor şi am rămas încântat de frumuseţea originală a acelor sunete pătrunzătoare, iar mai cu seamă la Bicaz, pe malul Bistriţei, am întâlnit un păstor anume Brânduşă, care se înălţa la gradul unui adevărat artist prin talentul cu care cânta Doina din fluierul său.

    4. Superstiţiile poporului în privirea zidirilor sunt multe. Aşa, el crede că o zidire nu poate avea trăinicie dacă nu se îndeplinesc oarecare datini mistice, precum de pildă îngroparea umbrei unui om în temelie. Pietrarii au obicei a fura umbra cuiva, adică a-i lua măsura umbrei cu o trestie şi a zidi apoi acea trestie în talpa zidirii. Omul cu umbra furată moare până la 40 de zile şi devine stafie nevăzută şi geniul întăritor al casei.

    Fiind însă că acest obicei a produs adeseori nenorociri, speriind mintea celor cu umbrele furate, şi aducându-i astfel la boale grele, zidarii au fost siliţi a-şi schimba datina. Când dar este a se ridica vreo casă nouă, până a nu se aşeza cea întâi piatră a temeliei, se face agheasmă cu care se stropesc şanţurile. Apoi se taie doi miei de se face masă mare pentru zidari, care după ce ospătează şi închină în sănătatea stăpânului casei şi întru tăria zidurilor, îngroapă cruciş capetele mieilor în două colţuri ale casei, iar în celelalte două unghiuri, ei zidesc două oale roşii pline cu apă ne-ncepută.

    Iar după ce lucrul se săvârşeşte, românii nu se mută în casă până ce mai întâi nu duc înăuntru icoanele, zahăr, pâine şi sare, şi după mutare ei dau masă mare de bună locuinţă.

    5. Nenorocita este menită a-şi pierde viaţa pentru mântuirea zidirii şi a se face stafia bisericii.

    Fiindcă am pomenit mai sus de stafii ce sunt umbre casnice care locuiesc mai cu seamă în beciuri întunecoase, aici credem că e locul să pomenim şi de alte crederi superstiţioase ale poporului român. Astfel sunt strigoii, moroii, rusaliile etc.

    Strigoii sunt morţii care se scoală din morminte şi merg în noaptea Sfântului Andrei cu sicriile pe cap, de cearcă pe la casele lor. Românii spre a se apară de asemenea vizite supărătoare au obicei a freca uşile şi ferestrele cu usturoi în ajunul Şf. Andrei, fiind usturoiul displăcut strigoilor.

    Moroii sunt iarăşi un soi de strigoi mici ce vin de cer ţâţă la mamele lor. Ei sunt copii noi-născuţi ce mor până a nu fi botezali. Spre a-i împăca, mamele trebuie să care cu gura, şapte ani de-a rândul, în ziua de Bobotează aghiazmă mare şi să stropească astfel mormintele copiilor.

    Rusaliile sunt trei fete de împărat care au ciudă asupra oamenilor fiindcă nu au fost băgate în seamă de dânşii în cursul vieţii lor. Ele nasc furtuni ce descoperă casele românilor, vârtejuri ce ridiă pânzele nevestelor în vremea ghilitului şi le anină pe copaci. Se crede ca rusaliile fură şi copii de lângă mamele lor şi îi duc peste ape şi peste codri. De acolo vine vorba l-au umflat rusaliile!

    Femeile românce păzesc cu sfinţenie ziua de Rusalii, şi în vreme de nouă săptămâni ele nu culeg nici o buruiană de leac, crezând că în acel timp buruienile sunt pişcate de rusalii şi nu au putere de lecuit. Cum vine însă ziua Sânzienelor, toate româncile aleargă pe câmp la culesul de buruiene crezând ca în acea zi toate au darul vindecării. Spre a se apăra de mânia rusaliilor, este obicei în ajunul zilei lor a pune pelin sub căpătâiul patului şi a purta a doua zi pelinul la brâu.

    Subiectul acestei balade este cântat şi de poeţii poporali ai Sârbiei, însă cu oarecare deosebiri. Balada sârbească se numeşte Fondarea cetăţii Scadar (Scutari) ce este ridicată de trei fraţi Merljawtschewitsch, anume regele Wukaschin, voievodul Ugljescha şi tânărul Gojko. Meşterul cel mare se cheamă Rad în loc de Manole. Femeia zidită este nevasta lui Gojko. Din cuprinsul acelei balade se vede însă că aceeaşi superstiţie există pe ambele maluri ale Dunării.




    TE-AR MAI PUTEA INTERESA