Ştiri şi informaţii din toată lumea
    Filozofie și religie / Yi King - Cartea transformărilor

    Yi King: 4. Nebunia tinerească1

    Izvor la picioarele muntelui: imagine a TINEREȚII

    Desăvârșește-ți caracterul, fiind profund în ceea ce faci.

    Izvorul reușește să curgă și să triumfe asupra imobilității muntelui umplând toate scobiturile din calea lui. La fel, calea de urmat pentru dezvoltarea caracterului este profunzimea, seriozitatea care nu neglijează nimic, ci, ca și apa, umple progresiv toate golurile și fără odihnă își urmează înaintarea.

    Situația în care te afli

    NEBUNIA TINEREASCĂ poartă cu sine reușita. Nu eu îl caut pe tânărul nebun, ci el mă caută pe mine. La prima întrebare răspund, dar este o necuviință să fiu întrebat de două sau de trei ori. Astfel că, dacă-i pisălog, nu mai răspund. Perseverența este avantajoasă.


    La o ființă tânără nebunia nu este ceva neapărat rău. Uneori s-ar putea chiar să trezească simpatie și să reușească. Trebuie doar să găsească un învățător cu experiență și să aibă față de el purtarea cuvenită. Adică, înainte de toate, tânărul trebuie să aibă el însuși conștiința propriei sale lipse de experiență și să caute un învățător. Doar această modestie și acest interes garantează existența acelei deschideri de spirit exprimate în respectuoasa acceptare a unui învățător.

    Iată de ce, învățătorul trebuie să aștepte liniștit să fie căutat. În nici un caz nu trebuie să se ofere el însuși, pentru că numai în acest fel învățătura va aduce roade la vremea potrivită și în chip cuvenit.
    Răspunsul dat de învățător întrebărilor discipolului trebuie să fie clar și precis, asemănător celui pe care-l așteaptă acela care consultă un oracol. Dar, o dată dat, răspunsul trebuie să fie acceptat ca o definitivă rezolvare a îndoielilor și ca o decizie. Întrebări suplimentare provocate de neîncredere, sau de lipsa de reflexie, nu fac decât să-l deranjeze pe învățător. Cel mai bine va fi să le trecem sub tăcere, așa cum și oracolul nu dă decât un singur răspuns și refuză să se lase antrenat de întrebări născute din îndoieli.

    Când la toate acestea se adaugă o perseverență care nu slăbește înainte de a se fi asimilat rând pe rând diferitele aspecte, atunci reușita e sigură. Așadar sfatul hexagramei se adresează atât învățătorului, cât și discipolului.

    Transformările situației


    Șase la început înseamnă:

    Dacă vrei să-mpingi spre bine pe omul fără minte, o mare severitate este necesară; trebuie înlăturate obstacolele. A continua să acționezi în acest fel îți va aduce umiliri.

    Începutul educației se află în lege. Tinerețea este ispitită, în lipsa ei de experiență, să ia totul drept un joc, fără să-și facă prea multe griji. Trebuie să-i fie arătată seriozitatea vieții. Altfel, jocul de-a viața nu duce niciodată la nimic. Un anumit fel de a pune problema, o disciplină fermă, iată lucruri bune. Dar disciplina nu trebuie să degenereze în dresaj, pentru că un dresaj continuu are drept rezultat umilința și paralizarea forțelor.


    Nouă la al doilea loc înseamnă:

    A îndura cu blândețe pe cei nechibzuiți este ceva aducător de noroc. A ști cum să te porți cu femeile este ceva care aduce bogăție. Fiul poate acum să-și asume grija casei.

    Aici este vorba de un om care, deși nu are putere exterioară, dispune de forța spirituală necesară pentru a purta responsabilitatea care îi revine. El este înzestrat cu superioritate și robustețe lăuntrică care îl fac în stare să îndure lipsurile legate de nebunia omenească. Aceeași aptitudine este de mare preț în relațiile cu femeile; trebuie să știi „cum să le iei“ și să fii grijuliu față de ele, dovedind o anumită indulgență cavalerească. Numai unind forța interioară și rezerva exterioară se poate asuma responsabilitatea conducerii cu real succes a unui mare organism social.


    Șase la al treilea loc înseamnă:

    Nu trebuie să iei o fetișcană care atunci când zărește un om de aramă, nu rămâne stăpână pe ea însăși. Nimic nu este avantajos.

    Un om slab, neexperimentat, care depune eforturi pentru a se ridica, uită cu ușurință propria individualitate atunci când vede o personalitate puternică, pe care o imită servil. Este ca o fetișcană care cedează de îndată ce întâlnește un bărbat. E bine să nu încurajăm o astfel de purtare; așa cum o fată este datoare, față de propria ei demnitate, să fie cerută în căsătorie, asemănător, este nedemn să imiți servil pe cineva sau să încurajezi un astfel de comportament din partea altcuiva.


    Șase la al patrulea loc înseamnă:

    O nebunie tinerească limitată aduce umiliri.

    În nebunia tinereții, atitudinea care lasă cele mai puține speranțe este cea în care te cufunzi în mrejele unor închipuiri găunoase. Cu cât te cufunzi cu mai multă încăpățânare în astfel de visări străine de realitate, cu atât e mai sigur că îți vei atrage asupra-ți tot felul de umilințe. Adesea, în fața acestei atitudini, învățătorul nu are altă posibilitate, decât aceea de a lăsa omul în voia lui un timp, și deci de a nu-l mai feri de umilirile sigure care-l așteaptă. De multe ori aceasta este singura cale de salvare.


    Șase în locul al cincilea înseamnă:

    Nebunia copilărească aduce noroc.

    Un om cu experiență care caută învățătură într-un mod copilăresc și nepretențios acționează corect. Pentru că, cel ce se pune sub autoritatea unui învățător, renunțând la orice aroganță, va avea în mod sigur de câștigat.


    Nouă sus înseamnă:

    Atunci când pedepsești nebunia, nu face exces de zel. Singurul lucru avantajos este excluderea abuzului de putere.

    Se ajunge câteodată și în situația în care un zănatic incorigibil trebuie pedepsit, pentru că cine nu vrea să asculte de vorbă bună va afla același lucru cu usturimea pielii lui. Însă nu te lăsa stăpânit de mânie atunci când pedepsești. Fii obiectiv și evită orice exces nejustificat. Pedeapsa nu este un scop în sine; țelul ei este însușirea unui comportament corespunzător.

    Acest sfat se adresează atunci când este vorba de educația cuiva, dar și atunci când un guvern este silit să ia măsuri împotriva populației vinovate de anumite excese. Intervenția autorității trebuie să fie preventivă și să aibă drept scop instalarea liniștii publice.

    Note

    1. Ideea de tinerețe și de nebunie este sugerată de imaginea muntelui, corespunzătoare trigramei superioare și de cea a apei corespunzătoare trigramei inferioare. Izvorul care iese la piciorul muntelui este simbolul tinereții fără experiență. Atributul semnului superior este imobilitatea, cel al semnului inferior, primejdia. A te opri plin de dezorientare în fața unui abis primejdios este, de asemenea, un simbol pentru nebunia tinerească. Dar cele două trigrame cuprind și calea care permite depășirea acestei nebunii: la început, când țâșnește, izvorul nu știe încotro va să meargă. Dar prin curgerea sa neîncetată umple adânciturile care împiedică înaintarea. Și atunci succesul este obținut.




    TE-AR MAI PUTEA INTERESA


    Abonament la Secțiunea Filozofie și Religie

    Anumite pagini din această secțiune pot fi accesate numai de către abonații la Secțiunea Filozofie și Religie. Abonamentul vă permite să accesați toate resursele din secțiune.

    Preț: 135 lei / 3 luni

    Adaugă în coș

    Prețul afișat acoperă un abonament pe trei luni.