Ştiri şi informaţii din toată lumea
    Ştiri / Ştiinţă

    Schimbările climatice pot forţa avioanele să-şi micşoreze încărcăturile sau să rămână la sol

    Efectele schimbărilor climatice se pot extinde mai mult decât topirea gheţarilor şi creşterea nivelului mărilor, potrivit unui nou studiu care spune că temperaturile ridicate pot afecta până la 30% dintre avioane în deceniile următoare.



    LaGuardia, un aeroport cu piste prea scurte.


    Studiul, realizat de Universitatea Columbia, din Statele Unite, afirmă că între 10 şi 30% dintre avioanele complet încărcate pot fi forţate să se adapteze la situaţie în cea mai caldă parte a zilei.

    Aceste adaptări includ eliminarea combustibilului, a încărcăturii sau a pasagerilor sau aşteptarea unor ore mai răcoroase de zbor.

    Problemele potenţiale de decolare s-ar datora faptului că, pe măsură ce se încălzeşte aerul, densitatea lui scade şi aripile generează mai puţină portanţă.

    Astfel, în funcţie de modelul aeronavei, de lungimea pistei şi de alţi factori, la un moment dat un avion poate fi în imposibilitatea de a decola în siguranţă dacă temperatura devine prea mare.

    Autorii studiului estimează că cantitatea de combustibil şi greutatea încărcăturii utile ar trebui reduse cu până la patru procente pentru anumite aeronave.

    Astfel, o aeronavă medie de 160 locuri ar avea nevoie de aproximativ 12 sau 13 mai puţini pasageri pentru a ajunge la o reducere de greutate de patru procente.

    Avioanele cu toleranţe mai scăzute la temperaturi ar fi mai afectate.

    Aeroporturile care au piste mai scurte sau care se află în zone mai calde ale lumii sau la înălţimi mai mari vor suferi mai mult decât altele.

    Aeroporturile în pericol în aceste cazuri includ LaGuardia din New York, care are piste scurte, şi Aeroportul Internaţional Dubai din Emiratele Arabe Unite care ar suferi datorită temperaturilor foarte ridicate.

    Aeroporturile mai puțin afectate pentru că se află în zone temperate şi au piste lungi includ JFK din New York, Heathrow din Londra şi Charles de Gaulle din Paris.

    Teoretic, problemele potenţiale ar putea fi puţin atenuate cu noi modele de motoare sau fuzelaje pentru aeronave sau cu piste mărite.

    Cu toate acestea, este puţin probabil ca astfel de soluţii să fie puse în aplicare, deoarece avioanele sunt deja bine proiectate pentru eficienţă şi pur şi simplu nu există loc pentru extinderea pistelor în unele oraşe cum ar fi New York.

    5 MARTIE 2023



    TE-AR MAI PUTEA INTERESA

    Oamenii de ştiinţă de la China Conservation and Research Center for the Giant Panda, din provincia Sichuan, au decodat 13 tipuri diferite de vocalize pe care urşii panda gigant le folosesc pentru a comunica.
    Oamenii de ştiinţă de la Universitatea din Utah, Statele Unite, au încercat să explice de ce elefanţii au niveluri mai mici de cancer decât ar fi de aşteptat la dimensiunea lor.
    Recentul val de vreme rea care s-a abătut asupra Spaniei, a dus la descoperirea unor arbori preistorici, care creşteau pe vremea când dinozaurii cutreierau pământul.
    Oamenii de ştiinţă de la Flinders University, din Australia, au descoperit rezerve uriaşe de apă dulce sub oceane, ceea ce ar putea fi o ocazie de a depăşi criza de apă ce se prefigurează la nivel mondial.
    Conform unui studiu făcut la Universitatea din San Diego, California, pe un eşantion de 36 de câini de rase diferite, cel mai bun prieten al omului împărtăşeşte şi unul dintre defectele stăpânului său, gelozia, sentiment ce este probabil legat de instinctul de supravieţuire.
    Cercetătorii de la Universitatea din Valencia încearcă să dezvolte o modalitate prin care bacteriile şi oamenii să vorbească unii cu alţii prin conversia undelor luminoase în sunete.